Invloed van de zon op reuma en artrose.

Reuma omvat meer dan 100 chronische aandoeningen aan gewrichten, spieren en pezen.

Bijna 2 miljoen Nederlanders hebben een vorm van reuma. Iedereen kan reuma krijgen, op elke leeftijd.

Reuma is een verzamelnaam voor chronische klachten aan gewrichten, spieren en/of pezen. De meeste mensen met reuma hebben last van pijn en stijfheid in gewrichten of vermoeidheid in de spieren.

De oorzaak van reuma is onbekend. Toch hoor je vaak van mensen met reumatische klachten dat als het koud en vochtig weer is zij meer pijn en stijfheid ervaren dan bij warm weer. Wanneer het warm is worden de dagelijkse reumaklachten wat verzacht. De wetenschap geeft verschillende oorzaken aan voor deze weersinvloeden maar is hierin nog niet eenduidig. Eén van de genoemde oorzaken is dat de warmte zorgt voor een betere doorbloeding waardoor de stijfheid vermindert, ook tijdens een snelle stijging van de luchtdruk of tijdens een hittegolf ervaren sommige mensen met reuma ook meer pijn. Een snelle luchtdrukdaling zorgt ervoor dat vliezen en vloeistoffen in gewrichten uitzetten. Het al ontstoken weefsel komt dan meer onder druk te staan, waardoor de pijn toeneemt. Dit is ook de reden waarom sommige mensen met reumatische aandoeningen in het vliegtuig meer pijn ervaren.

Fysiotherapiebehandelingen kunnen ervoor zorgen dat de klachten door reuma verminderen en hierdoor de dagelijkse activiteiten als het huishouden en boodschappen doen beter gedaan kunnen worden.

Bron: nederlandbruist.nl